Aandacht geven

Aandacht voor klanten

Hoe creëer je een goed gevoel bij je klant? Hoe zorg je voor mond tot mond reclame onder je doelgroep? We hebben wat tips voor je en die willen we graag met je delen.

Tip 1: Jouw lichaamstaal

Je lichaamstaal straalt altijd uit hoe jij je van binnen voelt in een bepaalde situatie. Wees dus alert op de manier hoe jij je opstelt; geef een goede handdruk, heb een open houding, kijk de klant aan tijdens het gesprek, toon een oprechte glimlach en straal oprechtheid uit. Nieuwsgierig hoe deze kennis in de praktijk voor je kan werken? Volgende maand gaan we dieper in op Lichaamstaal, houdt onze blog dus goed in de gaten.

Tip 2: Actief luisteren, doorvragen en samenvatten

Iedereen wil op een andere manier behandeld worden, maar één ding hebben we allemaal gemeen; we willen dat er naar ons geluisterd wordt. Er is niks zo vervelend als een verkoper die je een aanbod doet op basis van aannames. Drie middelen heb je te allen tijde bij de hand om de behoefte van de klant te achterhalen, namelijk actief luisteren, doorvragen en samenvatten. Hiermee check je of je daadwerkelijk alle informatie hebt achterhaald. Op deze manier straal je professionaliteit uit en voelt de klant zich begrepen.

Tip 3: Oprechte interesse

Wat maakt interesse oprecht? Weet jij het verschil tussen kijken en zien? Of het verschil tussen horen en luisteren? Wees tijdens een gesprek alert op lichaamstaal, wat de klant tussen neus en lippen door zegt en ook op je omgeving. Als je bij een klant thuis bent voor een adviesgesprek en je ziet iets wat je nieuwsgierigheid wekt, vraag er dan naar! Op die manier toon je oprechte interesse en dat zal zich uiten in een positief gevoel bij de klant.

Tip 4: Mindset

Je hebt niet altijd je beste dag, maar alleen jij bent de persoon die hier iets kan veranderen. Iedere dag hebben we de keuze om te dippen of dimmen. Dippen staat voor ‘Denken In Problemen’ en dimmen staat voor ‘Denken In Mogelijkheden’.

Tip 5: Geef een gevoel

We hebben het nu al een paar keer benoemd; gevoel. Dit is het allerbelangrijkste! Maya Angelou zei ooit: “Mensen vergeten wat je hebt gezegd, ze vergeten wat je hebt gedaan maar ze vergeten nooit het gevoel dat je ze hebt gegeven.” – Ga met deze gedachte elk gesprek in en pas de bovenstaande punten toe. Dit zijn goede eerste stappen om klanten oprecht te helpen en een goed gevoel te geven. Zo maak je van een klant een ambassadeur.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met onze trainingspartner Bluegg.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound

Copyright 2020 @ Roscom Promotie